Hoppa till huvudinnehållet

Åkeriföretag jubilerade med familjedag

Publicerad:
"Ett jubileum kan man fira hur som helst, men vi valde att göra det med en familjedag", säger Henrik Gillisson.
"Ett jubileum kan man fira hur som helst, men vi valde att göra det med en familjedag", säger Henrik Gillisson. Foto: Magnus Carlsson

LBC Logistik fyller i år 20 år och det uppmärksammades under lördagen med en familjedag. Enligt vd Henrik Gillisson ville man visa upp branschen från sin allra bästa sida.

Det är en rad olika utställare på plats utöver LBC:s egna fordon. Det är leverantörer av bränsle, däck och fordon, men också av blivande personal. Transportutbildningen har med en av sina simulatorer så att vem som helst kan få testa att hantera en lastbil i olika situationer.

– Vi har använt simulatorer i fyra, fem år och det har inneburit stora vinster för utbildningen, säger Henrik Moberg, en av tre lärare på transportprogrammet.

Visserligen har gymnasieskolan kvar sin körplan vid Presterudsgymnasiet, men att låta eleverna testa i en simulator spar både bränsle och tid. Enligt Henrik Moberg är det främst när det gäller att backa med släp som man märker stor effekt. De som har gjort de i simulatorn fixar det mycket snabbare i en riktig bil än vad de gjorde tidigare.

– Sedan är miljö i simulatorn såpass verklig att det kan dyka upp en del oväntade situationer, exempelvis att någon kommer och kör om på fel sida, säger Henrik Moberg.

Så det finns bildrullar även i den digitala miljön?

– Jajamen, svarar Henrik Moberg.

Edvin André testar Transportprogrammet simulator: "Det går bra. Det här var riktigt kul."
Edvin André testar Transportprogrammet simulator: "Det går bra. Det här var riktigt kul." Foto: Magnus Carlsson

Henrik Gillisson började som vd för LBC Logistik 2010. Då omsatte företaget 130 miljoner kronor och hade elva anställda. Idag har omsättningen växt till 300 miljoner kronor och företaget har 14 anställda.

– Och det handlar om organisk tillväxt, vi har alltså växt utan att ha gjort några företagsförvärv.

Det ska börjas i tid. Otis Hugosson testar en av de små elbilarna.
Det ska börjas i tid. Otis Hugosson testar en av de små elbilarna. Foto: Magnus Carlsson

LBC Logistik har 42 åkerier anslutna. Det är allt från åkerier som har en bil till dem med tiotalet fordon.

Henrik Gillisson berättar att konceptet med lastbilscentraler dök upp under beredskapsåren efter ett påbud från regeringen:

– Den såg ett avgörande behov av att få transporterna att fungera. Därför behövdes en samordning. Krig handlar mycket om logistik, men det är samma sak i fred. Om transporterna slutar fungera blir det snart tomt i butikernas hyllor, men fullt i soptunnorna.

  • En rad olika utställare visade upp sina verksamheter.
    En rad olika utställare visade upp sina verksamheter. Foto: Magnus Carlsson
  • GB:s glassclown var på plats och såg till så att besökarna undvek överhettning.
    GB:s glassclown var på plats och såg till så att besökarna undvek överhettning. Foto: Magnus Carlsson
  • LBC Logistik består av 42 åkerier.
    LBC Logistik består av 42 åkerier. Foto: Magnus Carlsson
  • Dagens moderna lastbilar erbjuder god komfort och bra arbetsmiljö.
    Dagens moderna lastbilar erbjuder god komfort och bra arbetsmiljö. Foto: Magnus Carlsson
  • De båda hoppborgarna drog till sig många besökare.
    De båda hoppborgarna drog till sig många besökare. Foto: Magnus Carlsson

Så det finns en baktanke med att fira sitt jubileum med en familjedag.

– Vi vill visa vad vi gör och vad vi betyder för samhället, säger Henrik Gillsson.

Han talar också om den omställning som pågår i branschen, om den gröna satsning som pågår. Inte minst i form av att LBC Logistik just nu investerar stora pengar i en tankstation vid Norra Höja.

– Där kommer vi att erbjuda möjlighet att tanka med biogas och att ladda med el. Lastbilsbranschen är på väg åt det hållet och vi ska vara med, säger Henrik Gillisson.

Han ser dessutom en stor nytta för kommunen med en tankstation för biogas:

– Den ska vara öppen för kommunens fordon också. Jag tror att det kan påverka kommunens kommande fordonsinköp.

En inbjuden gäst till dagen är Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag. Han lyfter också fram den gröna omställningen och känner en optimism för branschen, men också en del orosmoln.

Sveriges Åkeriföretag var representerade av vd Rickard Gegö.
Sveriges Åkeriföretag var representerade av vd Rickard Gegö. Foto: Magnus Carlsson

– Vi ser ett stort intresse för transportutbildningar. Det är drygt två sökande till varje plats och det blir allt fler tjejer som söker sig till branschen. Men trots det så räcker det inte till. Vi behöver fler utbildningsplatser. Kompetensförsörjningen är den största utmaningen vi står inför, säger han.

Rickard Gegö berättar att han försöker komma ut på medlemsaktiviteter åtminstone en gång i månaden och han tycker det är otroligt roligt att träffa dem:

– Jag skulle kunna vara ute varje dag om det vore så, men det är rätt kul att träffa familjen någon gång också.

Artikeltaggar

BiogasFordonJubileumKristinehamnLastbilarLBCLBC LogistikNäringslivRickard GegöSveriges ÅkeriföretagTrafik

Så här jobbar NKP med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.