Hoppa till huvudinnehållet

Lyckad flytt av bilträff – två veckor tidigare än vanligt

Publicerad:
Leif Asklund strör lovord över sin gräddvita Lincoln Continental Town Coupé.
Leif Asklund strör lovord över sin gräddvita Lincoln Continental Town Coupé. Foto: Magnus Carlsson

Björneborgsträffen The American Way arrangerades i år två veckor tidigare än normalt och resultatet får betraktas som lyckat. Folkparksföreståndare Anders Larsson är i alla fall nöjd:

– Jämfört med i fjol är det här mycket bättre.

Ända sedan starten har Björneborgsträffen arrangerats helgen innan midsommar. Men när Karlskoga lade sin motorvecka så att den avslutas samma helg blev konkurrensen för stor.

– Vi kände att vi inte kunde konkurrera och började titta på andra helger. Men det är som Tomas Ledin sjunger, sommaren är kort. Vi hade kanske tio, tolv lördagar att spela med, säger Anders Larsson.

Muskelbilar på rad framför lottstånden.
Muskelbilar på rad framför lottstånden. Foto: Magnus Carlsson

Med tanke på att man arrangerar The European Way i slutet av juli föll det sig naturligt att tidigarelägga träffen. Och med tanke på att det är ungefär 90 bilar i parken, som rymmer 150 som mest, är resultatet klart godkänt.

– Solen skiner, parken är full med bilar och folk. Vad mer kan man begära? säger Anders Larsson och ler.

Bytet av helg kan ha ställt till det för en del som kanske hade planerat in att åka hit samma dag som vanligt, men å andra sidan kan den ha öppnat möjligheter för andra som varit upptagna då att ta chansen att åka hit den här gången. Vid insläppet säger personalen att de har sett flera ekipage och besökare man aldrig har sett förr.

Solen gör sitt till för att kromblänket ska optimeras.
Solen gör sitt till för att kromblänket ska optimeras. Foto: Magnus Carlsson

En av dem är Leif Asklund från Örebro. Han har många gånger funderat på att åka till Björneborg, men det har aldrig blivit av. Och nu har han dessutom en ny ögonsten att visa upp, en gräddvit Lincoln Continental Town Coupé -78.

– Jag köpte den ifjol. Jag har i många år varit på jakt efter en orörd Lincoln och så fann jag den här, säger Leif Asklund.

Och så har den riktiga kofångare, inget plast-tjosan här inte!
Leif Asklund

Han berättar att bilen har rullat i Orlando, Florida. En äldre dam och hennes man köpte den som ny och hon sålde den för fem år sedan när hon var 90 år gammal. Då importerades den till Sverige av Olofsson Auto i Norrköping.

– Sedan bytte den försäljare några gånger innan jag fann den i Köping förra året, säger Leif Asklund.

Vad är det som lockar med Lincoln?

– Storleken, men framför allt komforten. Den flyter liksom fram på vägen, svarar Leif Asklund.

Du låter smått förälskad när du talar om den?

– Jo, men det är jag! Den är så himla lättkörd. Servon gör att man kan styra den med lillfingret. Trots sin ålder är den ändå väldigt modern. Den har AC, elhissar, elstolar och elöppnande koffert.

– Och så har den riktiga kofångare, inget plast-tjosan här inte!

Leif Asklund fortsätter att beskriva bilen i översvallande ordalag och prisar dess linjer, strålkastarna som fälls upp med vakuumsystem.

– Sedan är det så maffigt att sitta och köra den och se den här motorhuven framför sig.

Ett bekymmer med bilen är dess storlek. Den är 5,95 meter lång och knappast någon stadsbil. Att hitta ett garage att parkera i är ett kapitel för sig.

– Men jag har en kompis med stort uthus där jag kan vinterförvara den i alla fall, säger Leif Asklund.

Han berättar att han faktiskt har en Lincoln till, en -97:a. Men får han välja föredrar han att köra den äldre av dem.

– När det gäller komfort och körglädje har utvecklingen gått bakåt, säger han med ett skratt.

  • Corvette Stingray är en modell som har frestat många pojkar oavsett ålder.
    Corvette Stingray är en modell som har frestat många pojkar oavsett ålder. Foto: Magnus Carlsson
  • Cadillac Eldorado 1975.
    Cadillac Eldorado 1975. Foto: Magnus Carlsson
  • Pontiac Firebird 1972.
    Pontiac Firebird 1972. Foto: Magnus Carlsson
  • Vissa behöver en form av fordon för att kunna ta sig till ett annat.
    Vissa behöver en form av fordon för att kunna ta sig till ett annat. Foto: Magnus Carlsson
  • En del bilar har inte riktigt hunnit komma i "mint condition" innan utställningen. Denna Pontiac GTO 1970 behöver lite lackjobb.
    En del bilar har inte riktigt hunnit komma i "mint condition" innan utställningen. Denna Pontiac GTO 1970 behöver lite lackjobb. Foto: Magnus Carlsson
  • Ford Mustang GT 1966.
    Ford Mustang GT 1966. Foto: Magnus Carlsson
  • Ford 3W 1932.
    Ford 3W 1932. Foto: Magnus Carlsson
  • Två verkliga veteraner: Ford Coupé och Ford Roadster, båda från 1932.
    Två verkliga veteraner: Ford Coupé och Ford Roadster, båda från 1932. Foto: Magnus Carlsson
  • Lincoln Continental Town Coupé 1978.
    Lincoln Continental Town Coupé 1978. Foto: Magnus Carlsson
  • Dodge Coronet Lancer 1959.
    Dodge Coronet Lancer 1959. Foto: Magnus Carlsson
  • Buick Special Rivera 1956.
    Buick Special Rivera 1956. Foto: Magnus Carlsson
  • Buick Limited 1958.
    Buick Limited 1958. Foto: Magnus Carlsson
  • Studebaker Commander 1948.
    Studebaker Commander 1948. Foto: Magnus Carlsson
  • Chevrolet Master Flatback 1937.
    Chevrolet Master Flatback 1937. Foto: Magnus Carlsson
  • Dodget Coronet 1969.
    Dodget Coronet 1969. Foto: Magnus Carlsson
  • All Henry Ford Real Steel 1932 Cabriolet.
    All Henry Ford Real Steel 1932 Cabriolet. Foto: Magnus Carlsson
  • Cadillac Cab 1959.
    Cadillac Cab 1959. Foto: Magnus Carlsson
  • Utställningen hade med en handfull tvåhjulingar också.
    Utställningen hade med en handfull tvåhjulingar också. Foto: Magnus Carlsson
  • En 91 år gammal Fordmotor. Ser ganska fräsch ut för sin ålder.
    En 91 år gammal Fordmotor. Ser ganska fräsch ut för sin ålder. Foto: Magnus Carlsson

Artikeltaggar

Anders LarssonBjörneborgBuickCadillacFordonLincolnMidsommarÖrebroParkerSamhälleUtställningar

Så här jobbar NKP med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.