KR Racing är inne på fjärde året och i år har de en kvinnlig förare.
Angelica Pettersson debuterade på klassiska Mantorp park och ska köra resten av deltävlingarna i Swedish touring endurance championship.
– Jag har skrivit in det i kalendern.
Angelica Pettersson, 50, är från Filipstad och bor nu på gränsen mellan Ölme och Väse, i Kristinehamns kommun och med Väse som postadress som hon säger.
– Jag har haft ett bilintresse sedan jag var liten. Jag hängde med farsan i garaget och jag har alltid skruvat på bilar.
Angelicas pappa körde folkrace och senare även Angelica själv, under 90-talets andra halva.
När nu hennes yngsta dotter skaffat sin första A-traktor kommer bilkunskaperna till nytta.
– Hon och hennes kompisar kommer och vill ha hjälp, säger Angelica och skrattar.
Angelica har aldrig väjt för det som traditionellt anses manligt. När det blev populärt med bilstereotävlingar blev Angelica, efter att ha utbildat sig, Sveriges första kvinnliga domare.
– Och jag jobbade 22 år på järnverket och det hade aldrig jobbat nån tjej där.
Idag har Angelica Nya gummicentralen som arbetsplats.
Angelica har känt KR Racings Fredrik Sandström sedan början av 90-talet och nu är hon en av förarna i racingteamet.
– Jag hade en rätt tuff skilsmässa och behövde något annat att tänka på. Jag började vara med på tävlingar; som transportör, moraliskt stöd och allt vad det var, säger Angelica glatt.
– Sedan tyckte Fredrik att om jag ändå var med så varför inte köra? Jag vill prova saker. Man ska väl inte sluta att vara nyfiken? fortsätter Angelica som med Fredrik, Jörgen Svensson och William Sandström är KR Racing.
Fredrik tycker det behövs fler tjejer i motorsport.
STEC:s premiär kördes på Mantorp utanför Mjölby, men träningen inför var förlagd till Sviestad i Linköping. Där hade KR Racing stora problem med bilen och var nära att ge upp.
Angelica tog det stoiskt. Hon säger att i motorsport kan sånt inträffa.
KR Racing hade förra året stora bekymmer med sin Ford Fiesta SD150. Förhoppningsvis flyter det på bättre i år.
– De kanske behöver den kvinnliga touchen, säger Angelica skämtsamt.
Det var under träningen på som Angelica körde bilen för första gången. På Mantorp park körde hon som nummer två, efter William Sandström. I STEC är racen sex timmar långa och förarna byter av varann efter varje heltimme.
Men när jag kom ut blev det gulflagg så det var bara rulla runt och lära sig banan
Angelica nöjde sig med en timme, eftersom racing var nytt för henne.
– Man visste inte riktigt hur banan gick om man var lite rädd för att köra fel. Men när jag kom ut blev det gulflagg så det var bara rulla runt och lära sig banan. Det var perfekt, skrattar Angelica.
KR Racing satsade inte på att köra så fort som möjligt utan att bilen skulle hålla sex timmar. Angelicas varvtider var cirka tio sekunder långsammare än de andra tre.
– Ett varv som tar 1.40 till 1.45 att köra. Jag tycker inte det är mycket. Det här kommer bli jättebra, säger Fredrik Sandström.
Bilen höll och det blev en fin femteplats för KR Racing i klassen 6C. Då alla klasser kör samtidigt var det runt 40 bilar på banan. Men Mantorp är lång och bred och Angelica säger att det blev ett utdraget fält.
Enstaka
KR Racing står över helgens deltävling. De är med nästa gång den 10 juni på Sviestad.
– Den är kortare och smalare. Där blir det trångt om det är 40 bilar, säger Fredrik Sandström.
Angelica ser fram emot det och säger att laget har så roligt runt omkring också.
Hon såg några enstaka kvinnliga förare på Mantorp park.
– Det är mansdominerat.
Angelica säger att det helt enkelt handlar om bilintresset, att hon är en av få tjejer som har det.