Kristinehamns kommun har fått en inbjudan att medverka i projektet Green Supply Chains.
– Vi har inte eftersökt det utan har fått en förfrågan om att vara med. Det är häftigt, säger kommunstyrelsens ordförande Marie Oudin (M).
Projektet leds av Hamburgs hamn, som är den näst största i Europa. Syftet med projektet är att skapa hållbara transporter där man styr över godset från landsväg till järnväg eller sjötransporter.
Vänerhamn är sedan tidigare en del av projektet och där finns även forskare från Chalmers med på ett hörn.
För Kristinehamns del skulle det betyda mycket att gå med i projektet. Det skulle ytterligare stärka kommunens roll som transportnod, men där finns även en ekonomisk aspekt på det hela.
– Ett medlemskap skulle innebära att vi kan fåp 60 procents kostnadstäckning från EU för det arbete vi gör inom projektet, säger kommundirektör Martin Willén.
Att Kristinehamn redan idag har en hamn med naturlig koppling till såväl landsvägs- som järnvägstransporter har förmodligen spelat in i erbjudandet att delta i projektet.
– Jag skulle tro att Lars Yngströms rykte inom järnvägsnäringen också spelar in, säger Marie Oudin.
Hon hoppas att kommunstyrelsen ska dela hennes positiva inställning till att medverka i projektet och säga ja. Beslut ska fattas i nästa vecka och det är ja eller nej som gäller, inget ”vi får vänta och se”.