Nu uppmanar flera socialdemokratiska kommunalråd att regeringen måste rusta upp Inlandsbanan på ett klimatsmart sätt i Sverige.
Bjarne Olsson, (S), oppositionsråd i Kristinehamn, är en av de som vill att järnvägssträckan ska tas omhand.
19 kommuner som sträcker sig längs med hela Inlandsbanan, från Kristinehamn till Gällivare gick samman och skrev en debattartikel i Dagens samhälle den 28 september. Anledning till detta är att de vill uppmana regeringen att satsa på att rusta upp inlandsbanan, som har en sträcka på hela 1 288 kilometer.
De 19 kommunerna inklusive Kristinehamns kommun är delägare till Inlandsbanan AB som tar hand om Inlandsbanan, som är statens egendom.
I dag är Inlandsbanan dåligt underhållen, men den har ändå en fungerande anläggning. De socialdemokratiska politikerna skriver i debattartikeln att de ser att Inlandsbanan skulle kunna bidra med bättre förutsättningar när det gäller arbetstillfällen, transport för industrin och klimatsmarta transporter.
– Inlandsbanan går genom ett mycket rikt råvarulandskap där gruv- och metallbaserade samt skogsbaserade näringar dominerar. Banan byggdes bland annat i syfte att fungera som en transportlänk för råvaror från Norrlands inland till södra Sverige och för att på så sätt öka exploateringsmöjligheterna i norra Sverige. Inlandsbanan samt anslutande tvärbanor är i dag en resurs med stor utvecklingspotential i det svenska järnvägsnätet, skriver de i debattartikeln.
De menar också att man får mycket för pengarna vid en upprustning av Inlandsbanan.
– Inlandslänken skiljer sig från andra järnvägsinvesteringar främst genom att investeringen är blygsam i förhållande till storleken. Det är ingen ny bana som ska byggas utan det handlar om att rusta det som redan finns, till en standard där den kan göra stor nytta för den samlade järnvägskapaciteten, skriver de och fortsätter:
– Banan går att rusta på kort tid då inga nya tillstånd krävs som riskerar att förlänga byggtiden. En upprustad bana skulle kunna öppna för trafik redan 2027 och därmed snabbt kunna bidra med efterfrågad järnvägskapacitet.