Hoppa till huvudinnehållet

Bussarna tillbaka till centrum när linjekartan ritas om

Publicerad:
Reporter Magnus Carlsson
Magnus Carlsson
magnus.carlsson@nkp.se
De nya busslinjerna innebär att trafiken fokuserar på centrum igen.
De nya busslinjerna innebär att trafiken fokuserar på centrum igen. Foto: Region Värmland

Kollektivtrafiknämnden för Region Värmland kommer i nästa vecka att ta beslut kring en ny handlingsplan för kollektivtrafiken i Kristinehamns kommun. Som en följd av den kommer även linjekartan för lokalbussarna att ritas om.

Det är ganska stora förändringar på gång för lokalbussarna. Dagens busskarta bygger på att all trafik ska gå via resecentrum. Förslaget till ny linjekarta fokuserar på att centrum och KTIC är de stora målpunkterna för trafiken.

– En attraktiv trafikering av tätorten är överordnat en tidsmässig anpassning till regiontrafiken, står att läsa i tjänsteskrivelsen.

Den nya linjekartan frångår också tanken med ringlinjer till förmån för en genare linjesträckning och att behovet av att byta linje ska minska. Linjerna anpassas efter hur resandet ser ut, vilket betyder att linjer blir anropsstyrda delar av året.

En jämförelse mellan dagens linjekarta och det nya förslaget innebär att de anropsstyrda linjerna 67 till Skäringsbol och 68 till Sandfallet och Marielund försvinner. Även nuvarande linje 65 till Strandudden plockas bort. Den linjen har under vinterhalvåret mycket lågt resande från Presterud till Strandudden.

I det nya förslaget kommer linje 64 att förändras så att den trafikerar centrum-Sörkastet året om. Sommartid kommer den att gå hela vägen till Strandudden då resandet är högre. Övrig tid på året blir linjen anropsstyrd.

Linje 61 går från Lisas höjd till Strand, med vissa turer som fortsätter ända fram till Gustafsvik. Linje 62 trafikerar det stråk som idag hör till de mest utnyttjade, från Djurgården till Marieberg. Linje 63 är tänkt att gå mellan centrum och Övre Kvarn.

Förslaget innehåller också förändringar på Sannaområdet. Idag vänder bussen längst ner på Sannakajen, men enligt linjekartan planeras en bussgata som gör det möjligt att passera arenaområdet innan bussen vänder åter upp på Presterudsvägen. Det kräver investeringar av kommunen. Det faller också under kommunens ansvar att ordna hållplatslägen som överensstämmer med de nya linjesträckningarna.

Om förslaget antas i nästa vecka kan de nya linjerna tas i bruk i samband med tidtabellsomläggningarna i augusti eller december 2022. Det förutsätter dock att kommunen har genomfört de infrastrukturarbeten som behövs.

Kommunens representant i kollektivtrafiknämnden är Bjarne Olsson (S). Han tycker att det nya förslaget ser positivt ut:

– Jag tycker att det är bra. Det blir enklare och snabbare att åka buss. Förslaget tar även hänsyn till var det planeras att bygga bostäder i framtiden.

Innebär det nya förslaget att områden som exempelvis Skäringsbol blir utan buss?

– Det kommer att finnas anropsstyrd kollektivtrafik vid sidan av vad som finns med på linjekartan, svarar Bjarne Olsson.

Beträffande kommunala investeringar konstaterar han att dessa ska in i investeringsbudgeten.

– Vi får se hur mycket som hinns med under nästa år. Annars kanske förändringarna får vänta ett år.

Handlingsplanen för hela kommunen innehåller även tågtrafik till Degerfors och tågstopp i Björneborg. Beträffande de punkterna finns dock inget konkret i tjänsteskrivelsen, mer än att regionen ska jobba för att de ska genomföras på sikt.

Artikeltaggar

Bjarne OlssonDjurgårdenKollektivtrafiknämndenKristinehamnMariebergRegion VärmlandSannakajenSkäringsbolStranduddenTransport

Så här jobbar NKP med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.