Covid-samtal - äldre riskerar att luras

Insändare | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Insändarskribenten Bettan tar upp problemet kring hur äldre ska veta vem de kan lita på i tider när bedragare kontaktar äldre kring covid-vaccin.
En äldre bekant har fått telefonsamtal om vaccination mot Covid-19. Trots avrådan släpper hen in en okänd person, vid senare tillfälle, som säger sig vara från hemtjänsten och vill att hen ska fylla i ett papper, vilket hen också gör.

Till saken hör att hen inte har någon hemtjänst i vanliga fall. Tror ju att detta är något lurt, och om inte så är ju förfarandet helt förkastligt. Kunde inte NKP ha en uppdatering varje vecka om covid-19, vad som gäller och vilka som nu vaccineras osv. Många äldre kan ju inte uppdatera sig via datorn, och blir lätta offer för de vidriga individer som vill luras.

Bettan

Svar direkt:

NKP har kontakt med omsorgen varje vecka för uppdateringar, bland annat om vaccinationsläget.

Polisen har också en uppmaning om bedragare som utger sig för att komma från 1177. På Facebook skriver polisen: "Varning för bedragare!

Flera personer runt om i landet har utsatts för bedrägeriförsök av personer som säger att de är från 1177 Vårdguiden. Skulle någon okänd kontakta dig ska du aldrig lämna ut dina bankuppgifter eller e-legitimation, som exempelvis BankID.

• 1777 Vårdguiden på telefon ber dig aldrig att identifiera dig med e-legitimation i samtal om vaccination mot covid-19.

• 1177 Vårdguiden på telefon tar aldrig betalt med Swish.

• Det är gratis att vaccinera sig mot covid-19

• 1177 Vårdguiden skickar inte kallelser till provtagning."

Vänligen

Maria Andersson

Chefredaktör, NKP

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.