Rädsla för smitta och en känsla av att vara till belastning gör att många undviker att söka vård under coronapandemin. Men det här kan leda till ökade problem framöver, menar regionen. För att öka tillgängligheten har vårdcentralerna nu telefonerna öppna hela dagen och det går att boka digitala läkarmöten.
Under coronapandemin har man börjat prata om en växande vårdskuld. Det handlar bland annat om att köer och väntetider ökar snabbt när många planerade operationer och icke-akuta vårdbesök behöver ställas in. Samtidigt väljer många patienter att avboka besök och söker inte hjälp i lika stor utsträckning för sina övriga besvär.
Det här kan vara ett växande problem, tror Region Värmland som under onsdagen höll en presskonferens utanför Regionens hus i Karlstad för att nå ut till invånare som inte kommer på sina planerade vårdbesök.
– Vi ser tydligt att många tror att de inte kan få annan vård än för corona nu, så de undviker att söka vård. Då kan det uppstå andra behov sen, säger Marianne Utterdahl (SIV), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, och fortsätter:
– För att ta oss igenom krisen utan stora vårdskulder är det bra om värmlänningarna söker vård när de behöver det. Vi har planering för hur vi kan ta hand om patienter på ett säkert sätt utan att sprida smitta. Vi vill inte att människor ska bli sjukare än de behöver bli för att de väljer att inte söka vård.
Vilka undviker att söka vård nu?
– Vi kan se vissa tendenser till att man bland annat inte kommer in med misstänkt hjärtinfarkt längre. Och vi kan se hur söktrycket på akuten sjunkit med minst ett par tusen besök per månad. De som behöver snabbare vård kommer kanske inte, och det har vi en oro för, säger Marianne Utterdahl.
Allvarligt
Lena Gjevert, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör i regionen, betonar vikten av att personer med hjärt- och kärlsjukdom hör av sig om de upplever besvär.
– I hela landet kan man se att den äldre delen av befolkningen drar sig för att söka vård för att de kanske inte vill belasta vården eller är rädda för att bli smittade av covid-19. Man kanske har kärlkramp, får jobbigt med andningen eller tryck i bröstet. En del tänker kanske att det går över, men det kan vara allvarligt. Vi vill att de söker vård och vi har möjlighet att ta emot dem, säger hon.
Är det fler som avlider nu?
– Nej, det har vi inte kunnat se. Men hur det påverkar folkhälsan framöver vet vi inte än, säger Marianne Utterdahl.
För att underlätta patienternas kontaktvägar håller länets vårdcentraler nu öppet sina telefonlinjer hela dagarna.
– Man är kanske van att lägga på luren när telefonsvararen går igång. Men lyssna färdigt när ni ringer. Nu finns det extra knappvalet 9. Det har även ordnats med förlängda öppettider och olika metoder för att mötas, säger Marianne Utterdahl.
Inte bara covidpatienter
Sedan virusutbrottet har många som kallats till vårdbesök valt att boka av sina tider. Men det bör man inte göra, enligt regionen.
– Det ligger alltid en medicinsk bedömning bakom varje bokat besök. Så blir du kallad, gå dit. Får du hosta, feber, halsont eller blir snuvig ber vi dig höra av dig före besöket. Vi tar inte bara hand om covidpatienter. De vanliga sjukdomarna tar inte semester, säger Lena Gjevert.
Hon tror att många drar sig för att söka vård för att de kan ha bilden av att vården går på knäna.
– I början av pandemin ställde vi om vården så vi hade alla resurser till det som kunde komma till oss. Ingen har någonsin kunnat öva på en pandemi av den här storleken. Nu kan vi öppna upp delar av vården. Även Folktandvården har möjlighet att ta emot fler besök igen, men inte fullt ut då vi behöver en del av deras personal för att klara beredskapen i resten av vården under sommaren.
Tydlig prioritering
Några siffror på hur många som avbokat sina besök eller hur trycket på vården ser ut inom olika geografiska delar och olika verksamheter i länet finns ännu inte. Många av de som rapporterat faktaunderlag till regionen tidigare jobbar nu ute i verksamheterna. Valet mellan att rapportera statistik och ta hand om patienter är enkelt.
– Där väljer vi patienterna. Men vi jobbar på att ta fram faktaanalyser, säger Marianne Utterdahl.
Framöver kommer den statistik som finns att rapporteras på varje nämndmöte inom regionen.
Pressträff om hur regionen ska nå invånare som inte söker vård– Det har blivit ett litet berg av vård som ska utföras. Vi kommer få en beskrivning av hur läget ser ut och vilka åtgärder som görs för att motverka att berget blir högre än nödvändigt och hur vi ska klara av vårdberget och återställa vården till ett normalläge, säger Marianne Utterdahl.
Kampanj
Under presskonferensen presenterades informationskampanjen "Tillsammans tar vi Värmland genom coronautbrottet". Det ska bland annat skickas ut vykort till 33 700 hushåll med personer över 70 år i länet. Där uppmanas de till att följa rekommendationer, söka vård vid behov och gå på bokade besök.
– Vi har ett stort fokus på att lindra det här. Men det är viktigt att påtala att pandemin inte är över. Det gäller fortfarande att hålla i och hålla ut, säger Marianne Utterdahl.
Hon lyfter fram att det pågående arbetet med att utveckla vården inte har stannat av trots krisen.
– Vissa saker har istället snabbats på. Som att det går att nå vårdcentralerna hela dagen och att det går att boka videomöten och träffa läkare via vårdcentralen online i Region Värmland-appen. Det känns kanonbra. Verksamheterna jobbar tillsammans för att kanalisera resurser och kompetens, så det blir en mer personcentrerad vård. Allt det här, och det goda samarbetet och utvecklingsandan ihop med kommunerna, vill vi hålla i. Sen får vi utvärdera och se vilka delar som fungerar i normalläget.