Lev som ni lär QPark

Insändare
PUBLICERAD:
Insändarskribenten tycker inte att det är någon direkt kvalitetsparkering QPark uppvisar.
Till och från får man läsa och höra, hur folk som stått någon decimeter för nära en korsning eller parkerat några minuter längre än det de betalat för, och p.g.a. detta så har de fått en parkeringsbot. Visst regler är regler, och följer man inte dem så får man böter.

Vi kan ju inte ha oreglerad parkering, för då skulle ju det kunna innebära att folk parkerade hur som helst? Vi har därför ett system där man betalar för sin parkering, och parkerar inom markerade rutor, och allt detta övervakas av kompetenta parkeringsvakter.

Den 10/8 runt 12-tiden ska jag parkera på den s.k. gamla Domusparkeringen. Det är dåligt väder och lite bilar ute, så jag uppskattar det till att det står 20 – 30 bilar parkerade på hela parkeringen. M.a.o. så är över hälften av parkeringsplatserna tomma. Alla bilar är snyggt parkerade, och det är på de flesta ställen en eller flera tomma rutor mellan bilarna. Förutom på ett ställe. En bil står parkerad på refugen där parkeringsautomaten är placerad. Visst han har varningsblinkers på, men det enda han gör är att sitta i bilen och kolla något på sin telefon.

Så argumentet att reglerad parkering förhindrar att folk parkerar hur som helst, hjälper inte till 100%.

Nu är det bara en liten sak jag glömt att berätta, den felparkerade bilen är en tjänstebil, och den tillhör ett företag som heter QPark. När jag ska betala min parkeringsbiljett, så kan jag på automaten läsa att just QPark har i uppdrag att se till att folk parkerar ordentligt på den gamla Domusparkeringen? Man kan också läsa deras slogan ”Quality in parking”? Visst bilisterna parkerar som de ska på den parkering QPark sköter, men den som ska se efter reglerna efterlevs parkerar själv som en kratta.

Det är då tre frågor som dyker upp, och vilka det vore lite intressant att få svar på från någon på QPark:

1.Varför stod bilen parkerad som den gjorde?

2.Var är kopplingen mellan denna parkering och företagets slogan?

3.Hur kan personen i bilen vara befogad att bötfälla felparkerare, när han själv inte är kapabel att parkera enligt de regler som finns?

Funderande bilist

Svar direkt:

Jag kan endast beklaga detta. Självklart ska vi som arbetar på Q-Park föregå med gott exempel och parkera lagligt och korrekt. Det handlar om vår trovärdighet och varumärke.

Som sagt, finns inga ursäkter för vårt agerande i detta fall.

Peder Ståhlberg, vd QPark

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.