Konsumentåret 2018

Ekonomi
PUBLICERAD:

En undersökning från Konsumentverket visar att misslyckade köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor per år vilket motsvarar ungefär 7000 kronor per vuxen person. För en person som redan har ansträngd ekonomi kan denna summa vara förödande och det är naturligtvis inte heller bra ur ett miljömässigt perspektiv. Om alla levde som vi svenskar skulle det enligt WWF behövas 4,2 jordklot. För tio år sedan behövdes tre jordklot och Sverige fortsätter klättra på listan över länder med störst ekologiskt fotavtryck. Samtidigt som vi alltså lägger 50 miljarder på köp som vi inte är nöjda med. Att bli en mer medveten konsument som gör klokare val och har bättre koll på våra rättigheter är en väg att minska både på egna och på planetens resurser.

Under 2018 har det kommit en hel del förändringar i lagar för att stärka konsumenterna och underlätta att ta rätt beslut. Bland annat så infördes skriftlighetskrav vid telefonförsäljning för att minska risken att bli lurad eller att ingå avtal som inte är så genomtänkta. Man ska inte bli bunden av ett avtal från telefonförsäljare innan man i lugn och ro fått läsa igenom och godkänt avtalsvillkoren.

Rose-Marie Andersson, konsumentvägledare samt budget- och skuldrådgivare vid Kristinehamns kommun.
Foto: Jenny Edvardsson

Vidare kom en ny paketreselag som bland annat innebär att fler resor ses som paketresor och därmed också omfattas av resegarantin och andra rättigheter vid fel som kan uppstå. Detta bland annat för att anpassa lagen utifrån dagens nya sätt att boka resor på då många själv plockar ihop sin resa utan hjälp från resebyrå.

Nya förändringar i lagen för konsumentkrediter har också införts för att få en mer ansvarsfull marknad kring snabblån. Ett nytt begrepp har till exempel tillkommit, högkostnadskrediter, som med dagens ränta menas krediter med en lägsta ränta på 29,5 procent. För dessa ska dels gälla ett räntetak på för närvarande 39,5 procent och dels ett kostnadstak som betyder att konsumenten totalt inte ska behöva betala mer i kostnader och ränta än beloppet som lånats.

Även om det inte är en lagändring utan en överenskommelse mellan Konsumentverket och Motorbranschens riksförbund så kan det vara värt att nämna att det från november finns en uppdaterad varudeklaration som gäller för samtliga begagnade bilar. Tidigare gällde den bara för bilar med ett värde över 30 000 kronor. Om man ska köpa en begagnad bil av ett företag ska man se till att det finns en varudeklaration som man får med sig där bilförsäljaren punkt för punkt har skrivit ner bilens skick. Med detta blir det förhoppningsvis färre missförstånd vid bilaffärer.

Just klagomål på köp av begagnade bilar ligger sedan länge i topplistan över konsumenters missnöje både nationellt och för konsumenterna i Kristinehamn. Andra vanliga konsumentproblem under året har i Kristinehamn varit klagomål vid hantverkartjänster och vid telekomavtal såsom för tv, telefoni och bredband.

Med hopp om ett gott nytt konsumentår 2019!

Rose-Marie Andersson, konsumentvägledare Kristinehamns kommun